کد مطلب:298557 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:212

ولادت فاطمه


در احوالات فرزندان رسول خدا (ص) ذكر شد كه آن حضرت دارای سه یا چهار فرزند پسر، و چهار دختر بود، پسران آن حضرت عبارت بودند از:

1. قاسم كه قبل از بعثت به دنیا آمد و پیش از بعثت نیز از دنیا رفت و به همین جهت نیز رسول خدا (ص) به ابی القاسم مكنی گردید.

2. عبدالله كه به نام پدر آن حضرت او را موسوم كردند و بیشتر مورخین عبدالله را همان طاهر می دانند و گفته اند: طاهر لقب عبدالله است كه چون پس از بعثت رسول خدا (ص) متولد گردید او را طاهر نامیدند. و برخی نیز طاهر و طیب را نام دو فرزند یا یكی دیگر از فرزندان آن حضرت می دانند، و به هر صورت عبدالله نیز در كودكی از دنیا رفت.

3. ابراهیم كه در مدینه متولد گدید، این كودك یك سال و اندی بیشتر زندگی نكرد. دختران آن حضرت نیز بدین شرح بودند:

1. زینب كه بزرگترین دختران رسول خدا (ص) بود و چون به حد بلوغ رسید مادرش خدیجه او را به عقد پسر خاله اش ابوالعاص بن ربیع درآورد، و زینب از وی یك دختر به نام امامه و یك پسر به نام علی پیدا كرد كه پسرش در همان كودكی از دنیا رفت و دخترش امامه زنده بود و پس از وفات حضرت زهرا (ع) امیرالمومنین (ع) او را به عقد خویش درآورد (كه در جای خود مذكور خواهد شد).

2. ام كلثوم كه برخی گفته اند: هم نام مادر رسول خدا (ص) آمنه بوده و آن حضرت


او را به عثمان بن عفان تزویج كرد ولی قبل از آنكه مراسم زفاف و عروسی انجام شود از دنیا رفت، ولی در پاره ای از تواریخ نام ام كلثوم در زمره ی دختران رسول خدا (ص) مذكور نیست.

3. رقیه كه پس از رسیدن به حد بلوغ و رشد، رسول خدا (ص) او را به عقد عموزاده اش عتبه بن ابی لهب، درآورد ولی عتبه كه همچون پدرش ابولهب در زمره ی مشركین می زیست و به تقلید او با رسول خدا (ص) دشمنی می كرد رقیه را از خانه بیرون كرد و به خانه ی پدر فرستاد و در روایتی آمده است كه عتبه در اثر نفرین رسول خدا (ص) طعمه ی شیر گرسنه ای گردید و رقیه دختر آن حضرت پس از مرگ وی به خانه ی پدر آمد و به هر حال پس از عتبه، عثمان بن عفان از رقیه خواستگاری كرد و حضرت او را به عقد عثمان درآورد و در خانه ی عثمان از دنیا رفت.

4. فاطمه ی زهرا (س) كه شرح حال آن حضرت را در این كتاب خواهید خواند.

و بجز ابراهیم فرزندان دیگر رسول خدا (ص) همگی از خدیجه كبری (س) به دنیا آمدند، و مادر همگی آنها همان خدیجه بود.